dinsdag 14 februari 2012

Oud handwerk -2-





Terwijl ik zat te borduren aan de Friese merklap dacht ik aan de oude schoollappen  van mijn verzameling.
Dit is een mooi exemplaar.
Het werd gemaakt door Françoise Gaeremynck (1920-2009), een nicht van mijn moeder. Ze zat toen op school in Ieper maar in die tijd was  middelbaar onderwijs franstalig in Vlaanderen. Naast kruissteken is er ook stopwerk, haakwerk, siersteken, richelieu, voorbeelden van knoopgaten, aangenaaide knopen, verstelwerk en het maken van plooitjes. De verschillende stukken werden hier en daar met een gekocht kantje aan elkaar gezet.
Dat deze lap, misschien het begin van een "Souvenir de ma jeunesse" was haar meesterstuk.
  
        

11 opmerkingen:

  1. Ooohh heb jij ook zo'n mooie verzameling lapjes?
    Prachtig. Zuinig op zijn hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Hilde wat een mooie lap en zo leuk dat het een echt familiestuk is! Ik denk dat het inderdaad een souvenir is en een echte ook! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap stukje werk hoor en helemaal leuk dat het gewoon nog in de familie zit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een dierbare en kostbare herinneringen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi familiestuk is het. Echt om te koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig. Mooi om die verschillende technieken te zien.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat schitterend, en wat leuk dat je dit nog hebt, iets om te koesteren
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hilde je had het goed je hebt het patroon gewonnen stuur me even je adres groetjes joke en gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen